Ateiści-krzykacze

Jest niewiele zachowań w sieci, które irytują mnie bardziej niż obnoszenie się na lewo i prawo ze swoim ateizmem. Polem do popisu są najczęściej fora lub komentarze pod newsami, artykułami czy wpisami na blogach. Typowy ateista zza monitora potrafi wcisnąć prezentację swojego światopoglądu religijnego do każdego tematu. Dosłownie każdego, bo wyczyny takich internautów można napotkać w wątkach zupełnie niezwiązanych z religią. Celem, a i bardzo często efektem takich działań jest kłótnia, dlatego bez wahania można przyrównać je do trollingu.

Ciężko jest jednoznacznie określić przyczyny takich zachowań. Moja osobista teoria na ten temat głosi, że tacy ludzie najczęściej nie mają twardo ukształtowanych przekonań religijnych(albo i „niereligijnych”, jak w tym przypadku;) ), buntują się przeciwko światu, dlatego też szukają wśród innych użytkowników internetu poparcia dla swojego chwiejnego światopoglądu.

Jeżeli będziemy podążać tropem powyższej teorii, to dojdziemy do prawdopodobnego obrazu typowego internetowego ateisty-krzykacza: osoba niedojrzała psychicznie, niepewna swoich przekonań, zbuntowana, w dużym stopniu podatna na wpływy innych ludzi, ale jednocześnie szukająca uznania dla prezentowanych przez siebie opinii. To człowiek, który być może pod wpływem jakiegoś impulsu, ale bez głębszego zastanowienia, porzucił religię.

Rzadko kiedy mamy tutaj do czynienia z prawdziwym ateistą, który w pełni świadomie identyfikuje się z takim, a nie innym światopoglądem. Osoba pewna swoich przekonań nie odczuwa potrzeby bycia „klepanym po ramieniu” i otrzymania od świata pochwały swojego punktu widzenia. Jeżeli manifestuje swoje poglądy, to na pewno w bardziej dojrzały sposób, niż osoby, o których jest ta notka.

Jak postępować z krzykaczami? Najlepiej tak samo, jak z trollami. Po prostu – nie karmić ich, nie wdawać się w dyskusję. Próby wytłumaczenia, że nie obchodzi nas czyjś ateizm czy teizm, do niczego nie prowadzą. Zażarta polemika, podczas gdy obie strony siedzą przed monitorami swoich komputerów, jest bezcelowa.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s